معاون مرکز تحقيقات دیابت استان يزد گفت: مرکز تحقیقات دیابت تست غربالگری دیابت را برای افرادی که دارای فاکتورهای خطر دیابت هستند انجام می دهد و مردم باید مراجعه برای انجام آن را جدی بگیرند.

دکتر سعید حسین خلیل زاده  از دلایل بروز بیماری دیابت نوع یک را تخریب سلول های انسولین ساز دانست و افزود: اين نوع ديابت دارای عوارض زود هنگام می باشد و اقدام پیشگیرانه ای را نمی توان برای آن متصور شد.

وي تصريح كرد: کمتر از 10 درصد از بیماران دیابتی دارای دیابت نوع یک هستند ولی در دیابت نوع دو به دلیل مزمن بودن این بیماری علائم خود را دیرتر نمایان می کند بنابراین لازم است تا افراد نسبت به سلامتی خود و انجام تست های بیماریابی توجه داشته باشند تا پیش از بروز عوارض از آن پیشگیری شود. 


وی گفت: تست های غربالگری برای افراد در معرض خطر اعم از افراد چاق و افرادی که توده بدنی بالای 25 دارند، دارا بودن سابقه خانوادگی دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، زنانی که سابقه دیابت حاملگی دارند و یا کودکان با وزن بالای 4 کیلوگرم به دنیا آورده اند انجام مي شود.

وی افزود: زنانی که سابقه دیابت حاملگی دارند باید هر سال از نظر بروز دیابت تست شوند چرا که شانس ابتلا به دیابت در 40 درصد از این افراد در سالهای آینده  افزايش مي يابد.

خليل زاده گفت: علایم بیماری دیابت در نوع یک و دو در بیشتر مواقع یکسان است كه شامل پرنوشی، پر ادراری، عفونت، کاهش وزن، تاری دید و ... مي باشد.  


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا